يادداشت : اتحاديه انجمنهای افغانها در هالند



7 جون 2005
عنوانی کنفرانس بين المللی پيرامون مسايل حقوق بشر ، مصالحه و آشتی مـــلی و چـگونگی تأميـــــن عدالت در افغانستان که در شهر لاهه کشور هالند گشايش يافت
اتحاديه انجمنهای افغان ها در هالند منحيث خانه مشترک افغانها در اين کشور، دفاع از منافع حقوقی وقانونی پناهنده گان افغان در هالند را وظيفه ورسالت تخــــطی نا پـــــذير خود می داند . در مقطع کنــــونی پناهنده گان افغان در اين کشور به دشواری ها ، فشارها وتهــــديدهای گوناگون موأجه اند ،ازيکطرف شرايط زيست در کمپها محدود و بعضا ً قطع گرديده و از جانبی هم دسترسی به وکيل مدافع و امکانات حقوقی مؤثر در سطح نازل قراردارد. مضحک تر اينکه : بخش قابل ملاحظه ای پناهنده گان افغان که سياسی بودن شان کامــلا ً روشن است ، به ادامه جنگ سرد تحت عنوان مجرم جنگی و ناقض حقوق بشر زير ماده (1-اف) کنوانسيون ژنيو قرار داده شده واز حق پناهنده گی محروم گردانيده شده اند . اين در حالی است که طی سالهای متمادی کوچکترين اسنادومدارک اثباتيه مبنـــــی بر نقض حقوق بشر ار جانب چنين افغانها وجود ندارد ، صرف به اتکای يکی از گزارش هـــــای وزارت امور خارجه هالند که در کوردينه با مقامهائی پاکستانی و مخالفين ديروزی تهيه شده است چنين اتهام ها دامن زده ميشود ، از نگاه حقوقی اين نوع پيش آمد را ميتوان نوعی تحديد آزادی ، شکنجه روانی واتلاف حقوق دانستکه در ضديت صريح با مادۀ ( 5) اعلاميۀ حقوق بشر و ساير ميثاقهای بين ا لمللی قرار دارد. از جانبی نا امنی در افغانستان مسأله ای است که نه تنها محدود نمی شود ،بلکه روزتاروز گسترش و وسعت میيابد،سلسله سئو قصد ها ،دزدی ها،قتل ها،غارت ها، اختطـــــاف ها تجاوزها،بم گذاری ها، راکت پراگنی ها، نارضايتی برخی قوماندانهای جهادی،بروزقيام- های خفيف در نقاط مختلف کشور،آغاز تظاهرات ضد امريکائی، زور آزمائی وقدرت طلبی های نيروهائی که در حاکميت سهيم اند، مداخلات هميشگی پاکســـــــتان ، موجوديت گروپهای مسلح غير مسئول ، توسعۀ آيساف از مرکز به ولايات واکناف،وضع نا هنجار وضعف قوۀ قضائيه در چنين ناامنی، ظهور مجدد طالبان در دعوت از ملا عمر و گلبدين حکمتيار اين قصاب کابل و روی صحنه آمدن رهبران ارشد طالبان همه وهمه فاکتها ، حقايق ونشانه های صريح از نا امنی است که در اين يادداشت مختصر نياز به تفصيل همه جانبه آن نخواهد بود.
اکنون که کنفرانس بين المللی در رابطه به مسايل حقوق بشر ، مصالحه و آشتی ملی و تامين عدالت در افغانستان با ميزبانی کشور هالند و اشتراک ملل متحد وهيات عاليرتبه دولت افغانستان داير گرديده است ،اميد واری های تازه جهت گسترش عدالت و انصاف بميان آمده است، عدالت را نمی توان با پاليسی يک بام ودو هوا تطبيق کرد، از يکطرف بنام مصالحه ملی از بنياد گراترين حلقات اکستريميست وکسانی چون ملا عمر و گلبدين حکمتيار که در فهرست تروريست های بين المللی شامل اند در مشارکت ملی دعوت به بعمل ميآيدو يا دهها سردسته ويرانی کشور حاکم سرنوشت کشورگرديده ومتا ًسفانه هنوز حرف آخر را ميزنند ، اما عجيب است که قشر روشنفکر و تحصيل يافته کشوربخاطر دگر انديشی ، روشن بينی و مخالفت های سياسی گذشته تحت اتموسفير جنگ سرد مورد شک وترديد قرار ميگيرند واز مشارکت ملی ونقش آفرينی دور ساخته ميشوند .اين امر می رساند که هنوز ميان تامين عدالت و بی عدالتی ، آشتی ملی و انقطاب اجتماعی فاصلۀ طولانی و فراخ وجود دارد. با اينهمه سخنگوی کمسيئون حقوق بشر افغانستان در رابطه به سئوالی پيرامون کنفرانس از باز خواست و برخورد عادلانه با ناقضين حقوق بشر در گذشته دم ميزند ، معلوم نيست که هدف از تامين عدالت و نقض حقوق بشر در چنين طرز برخورد چگونه خواهد بود ؟ با ِاغتنام فُرصت اتحاديه انجمنهای افغان ها در هالند خواسته ها و مطالبات آتی را مطرح و توقع مينمايد تا کنفرانس کنونی پيرامون آن غور نموده و به پاسخ آن بپردازند: 1) از بازگرانيدن پناهنده گان افغان در هالند بنابر نا امنی و عدم مصئونيت در افغانستان جلوگيری بعمل آيد، به افغانها مجال داده شود تا مطابق معيارهای بين المللی در بازسازی و احيای مجدد کشورشان سهم داوطلبانه خود را ايفا دارند. 2) در تعيين سرنوشت آنعده از پناهنده گان افغان که از سالهای متمادی بدينسو در کمپها تحت عناوين گوناگون در حالت بلا تکليفی بسر برده وبا انواع مصائب روحی وجسمی دست وپاميزنند، مطابق روحيه کنوانسيون ژنيو اقدام لازم را بعــــــــــــمل آورده وبه يأس و نا اميدی شان خاتمه داده شود. 3) آنعده از پناهنده گان افغان که تحت ماده ( 1-اف) قرار داده شده و بنامهای جعلی ناقض حقوق بشر و جنايت کار جنگی به سلب مصئونيت بين المللی تهديد ميشوند ، بايد هرچه زود تر تعيين سرنوشت شده وبه اتهامات ناروا عليه شان خاتمه داده شود. اگر مقامات به اتهامی که نسبت داده اند باور دارند ، چرا تا کنون پرونده متهمان به محـــــــکمه جزائی بين ا لمللی ارجاع نشده تا مجرم مجازات و يا مفتری غرامت به پردازد . چون ادعای مذکور در مورد همه و بطور کلی واقعيت ندارد ، بنا ً از اقدامی که باعث افشای حقايق پشت پرده شود و حقيقت نيات سئو تداوم جنگ سرد را بيان دارد بيم دارند ، از توسل به آن ابأ می ورزند. 4) آنعده از خانواده های افغان که در نتيجه پاليسی های ضد پناهنده گی دولت هالند ، اکنون دوسيه های شان بسته شده واز کمپها و خانه های رهايشی به جاده ها پرتاب شده اند،هرچه زودتر وآبرومندانه تحت چتر حمايوی قرار داده شوند و منحيث انسان به حقوق اوليه شان که عبارت از تأمين مسکن، اعاشه-اباته و خدمات پزشکی است نايل آيند.
برخی تصاميم و فيصله ها مبنی بر بازگردانيدن پناهنده گان افغان که ناشی از برخورد غير عادلانه و در عين حال ثمره تناقضات سياسی جامعه هالند ميباشد ، عواقب نهايت ناگوار در قبال خواهد داشت ، چنين برخورد نه تنها خلاف روحيه کنوانسيون ژنيواست، بلکه در تناقص صريح با منافع ومصالح ملی هالند نيز قرار داشته وبه اتوريته وپرستيژ کشور دموکرات هالند لطمه ای جدی وارد ميکند ، چه اين کشور نه تنـــــها در پروسه بازسازی و احيای مجدد افغانستان سهم فعال دارد ؛ بلکه در اوضاع و احوال مختلف سياسی در مورد افغانستان حايز سياست غير فعال نبوده است. بنا برآن غير منصفانه خواهد بود تا آنهائی را که قربانی (( بازی بزرگ سياسی )) در سطح بين المللی شدند، بدون سرنوشت رها کرد و کتله ای عظيم از افغانان را به پرتگاه مرگ ونابودی مواجه ساخت. اميد است کنفرانس مجال آنرا يابد تا اين معضله فرسايشی را حل وفصل نمايند.
هيات رهبری اتحاديه انجمنهای افغان هــــــــــا در هالنـــــــــــد
July 4th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها